viernes, 25 de diciembre de 2009

TIC – Competències Digitals

Competència Digital


Anomenem Competència Digital al coneixement i ús de les noves Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC). Anomenem al procés d’adquisicó de les TIC alfabetització digital.

Fent referència de les TIC a nivell universitari aconseguim:


  1. Gestionar millor la informació

  1. Comunicar-nos amb docents i estudiants, per aprendre i transformar aquestes interaccions ens coneixements.


Parlant de la formació d’un docent, tindríem que afegir-hi les Competències Digitals especifiques de caire didàctic; objectiu d’aquestes que possibilitin al docent a utilitzar aquesta nova tecnologia per ensenyar i ajudar a aprendre d’una millor manera i més còmode a l’estudiant.

Cal citar, una sèrie de documents que fan referències a aquestes Competències Digitals.


  1. UNESCO’s, ICT Competency Standards for teachers.

  1. ISTE

2.1 Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents.

2.2 Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants.

1. UNESCO


Ens parlen de 3 nivells que haurien d'adquirir els docents.

Nocions bàsiques de tecnologia:

Cal conèixer el funcionament bàsic del "maquinari" i del "programari". A part de les aplicacions d'activitat, del navegador, del programa de presentacions i aplicació de gestió i també del de comunicació. Sapiguer utilitzar bé aquestes tant a nivell tecnològic com pedagògic i fer un ús d'elles durant les classes.

Aprofundiment de coneixements:

Sapiguer ressoldre problemes o situacions mitjançant l'utilització d'una sèrie d'aplicacions i instruments específics. Utilitzar unes xarxes socials de recursos per ajudar als estudiants, crear i supervisar els plans de projectes dels estudiants, a part de la pròpia participació dels docents en la creació d'aquestes, sempre per facilitar l'accés d'informació als estudiants.

Creació de coneixements

Concebre i conèixer les comunitats del coneixement basades en les TIC saber utilitzar-les per fomentar el propi coneixement d'aquestes en els estudiants. Desenvolupar un paper de lideratge en la formació, elaboració i aplicació en el món educatiu, enriquits per les TIC. Tenir la capacitat i habilitat adequada per experimentar, aprendre i utilitzar les TIC per crear comunitats de coneixement.

2. ISTE

2.1 Docents.

Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants. Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant eines contemporànies. Mostrar nous coneixements, habiliats i estratègies de treball, centrant-nos en una societat digital i s'ha de promoure aquesta i la seva responsabilitat de la ciutadania.

2.2 Estudiants

Per desenvolupar la creativitat i innovació a part de la comunicació i col.laboració. Afavorir una investigació i fluïdesa en l'ús de la informació. Fomentar i treballar un pensament crític, per sapiguer ressoldre bé els problemes i pendre bones decisions. I per acabar, sapiguer el funcionament de la tecnologia i conceptes.

Coneixements obtinguts a l’aula:

  • Creació i ús d’un bloc.
  • Realitzar enllaços, entrades, un perfil, etiquites, llista de blocs, etc.
  • Conceptes bàsics; Codi Embed, URL, Canal RSS, etc.
  • Treballs col.lectius; Blocosfera, aportacions a la Viquipèdia, Wikis i col.laborar en wikispaces; Misterius.
  • Publicació en el bloc de la llicència d’ús; Creative Commons.
  • Coneixements d’ús per realitzar i editar videos; Movie Maker.
  • Coneixements d’ús per manipular imatges; Gimp.
  • Coneixement d’ús de l’Audacity (So)
  • Eina per emmagatzemar pàgines webs d’interès: Delicious.
  • Eina gratuita per publicar I compartir diferents presentacions I documents: Power Point (diapositives), Movie Maker (video) I el Word (altres programes de realització de documents); Slideshare, Sildeboom, Scrib. I per a sons I cançons; el Goear
  • Un bon ús del Power Point.
  • Conèixer dos portals educatius; Edu365 i Educalia.
  • Coneixement d’ús del Google Docs, del CMapTools i del JClic
  • Publicar videos en el Youtube.
  • Realització d’índexs automàtics (Word)

REFLEXIÓ DE LES COMPETÈNCIES DIGITALS


Després de fer aquesta llarga llista, estic satisfeta de tots els coneixements que he adquirit al llarg d’aquest trimestre. Ara penso, que les meves competències amb aquest nou món digital i tecnològic, l’ordinador, han millorat moltísim. He adquirit molts coneixements i tots ells nous per a mi, fent més ampli el meu ventall. Ara que ja tenim la base, el primer nivell de nocions bàsiques de tecnologia, segons la UNESCO, ara cal conservador-ho, treballar-hi, ampliar, aprofundir i reflexionar en aquestes competències digitals específiques per arribar a ser un bon professional dins del món educatiu. Treballant amb aquestes competències afavorim l’aprenentatge del infant. Però en el nostre cas, com a estudiants universitaris que som ens centrarem en els documents de referència; ISTE (Normes Nacional sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants).

Estic orgullosa i satisfeta del meu bloc i sorpresa amb mi mateixa, perquè creia que jo mai seria capaç de fer moltes de les activitats fetes a l’aula, i me adonat que si, que he sigut capaç. Això per a mi, a sigut una pasa gegant endavant. Ara per anar bé, cal que no abandonem tots aquests coneixements i eines que tant esforç ens han costat d’entendre i d’adquirir. Espero poder seguir ampliant les meves Competències Digitals per arribar a ser en un futur una mestra competent en tots els àmbits educatius.

No hay comentarios:

Publicar un comentario