lunes, 7 de diciembre de 2009

Setmana Activitats; Una visita al món marítim

Dimecres 18 de novembre vaig anar a l’Aquàrium de Barcelona, amb la Letícia Ribas (companya de seminari) i la Marta Riera, la Cora Nicolás i la Nerea Fulgencio, totes elles d’un altre grup de seminari.

El motiu d’aquesta sortida era escollir una entitat cultural que tingués alguna oferta educativa i per aquest motiu vem decidir triar l’aquàrium després de fer-hi una primera visita a la pàgina web i trobar-hi uns recursos i activitats educatives interessants.

Després d’una setmana llarga d’enviar mails amunt i avall amb l’Elena Boadas (coordinadora de les activitats educatives de l’aquàrium i mestra de la nostra facultat; Blanquerna) i la Loles González la nostra tutora de seminari vem quedar que li enviaria un mail a l’Elena per la confirmació però per qüestió de temps no vem quedar a cap hora concreta.
Així doncs, a les 9 del matí ja estàvem a l’Aquàrium, així doncs vem tindre que esperar fins les 9:30 hora que obria portes l’Aquàrium. Ens vem trobar companyes del grup B que també havien triat aquest centre cultural i educatiu. Elles tenien ja hora concretada amb l’Elena i entraven amb la primera escola infantil que entrava a les 10.00 hores.
Vem anar a la recepción i vem preguntar per l’Elena Boadas. Molt atentament i amablement ens va atendre el personal del centre i l’Elena Boadas, que ens va comentar que li sabia molt greu però no podíem entrar amb aquell grup perquè ja seriem massa gent amb un grup d’infantil i que ens esperéssim a les 11:00 del matí per el següent grup.

Vem anar a fer un café amb llet i un donut per esmorzar sentades en una terrassa del Maremagnum. A les 11:00 hores molt puntuals, ja estàvem allà un altre cop i sorpresa no era un grup d’infantil sinó de de primària. Va baixar l’Elena un altre cop i ens va dir que el grup de infantil venia a les 12:00 del migdia. Així doncs, vem anar a la botiga a comprar algun record i vem anar a seure als graons de l’entrada de l’Aquàrium.
Faltava poc per les dotze i vem arribar als nens i nenes de infantil i ens vem preguntar si seria els nens i nenes que acompanyaríem durant la visita. Observàvem les cares de felicitat, alegria i impaciència que tenien els nens i nenes quan entravem a la boca del tauró per fer-se una fotografia per tenir un bon record d’aquella sortida.
Era una escola de Rubí de P5. Estavem dividits ens dos grups: cavallets de mar i taurons. Va tornar a vindre l’Elena Boadas per dint-se que era la nostra escola, ens va donar el programa educatiu del centre i totes les activitats educatives destinades a les diferents edats amb uns tríptics informatius i publicitaris, tot dins d’una carpeta. Ens va explicar una mica les idees principals i ens vem dividir en dos grups. Jo i la Letícia vem acompanyar als taurons, les dues classes estàvem representades per animals marítims. Això volia dir que ja havien treballat anteriorment a l’escola tot el tema del fons marí, les espècies que hi viuen i l’hàbitat. Així doncs, aquesta sortida representava el tancament d’aquest tema i de quina millor manera, amb una visita a l’Aquàrium, on van poden observar tot el que havien après a l’escola.

En cada grup i anava un educador - guia on explicava de manera molt infantil les característiques destacables de cada espècie i de l’hàbitat en la qual hi viuen. Les explicacions les feien a partir de titelles, explicades a partir d’un conte o fent comparacions amb la vida dels nens i nenes, com per exemple: quan veiem la peixera amb els peixos més petits que habiten en els mars tropicals, l’educador – guia els va preguntar:
Educador – guia: Oi que vosaltres de petits els pares os vestien? I os donàvem de menjar? I també os tenien que dutxar...(els nens/es anaven responent que si amb el cap) - Doncs bé, diu l’educador – guia, aquest peixos van sols als llocs, no depenen dels pares, encara que siguin molts petits ho fan ells tots sols.

Els nens i nenes posaven cara de sorpresa en escoltar això i encara se’ls miraven amb més atenció, admiració i entusiasme.
A part d’això, el que també em va cridar força l’atenció, és que, moltes de les explicacions de l’educador – guia , les paraules claus o tècniques (tecnicismes) que descrivien una part del peix, aquests els feien repetir dos o tres vegades en veu alta als nens i nenes. Un exemple seria, els diferents noms que tenen les aletes del tauró, aleta dorsal, aleta pectoral, entre d’altres o paraules encara més tècniques com simbiosi.

Per acabar l’activitat a l’Aquàrium varem anar a una aula taller i era com un petit teatre. En aquesta activitat els dos grups, cavallets de mar i taurons, la varem realitzar conjuntament.
Va ser una representació d’àmbit infantil on hi havia una doctora del fons marí que curava a tots els peixos. Varem passar diferents peixos; un llenguado que no veia bé, perquè tenia l’ull a revés. El cranc Manolo que li faltava una pinça i li van col·locar una altra. I per acabar, un tauró dolent que es volia menjar als nens i nenes i a la doctora i li faltaven totes les aletes i mitjançant aquesta representació teatral els nens i nenes van participar de forma molt activa i entusiasmats participant-hi com magnífics ajudants. Contestaven les preguntes que els hi feia la doctora o solucionaven problemes que se li presentaven a la doctora. Aprenien i recordaven conceptes claus treballats a l’aula i durant la visita.

Ha sigut una sortida molt dinàmica i agradable. He viscut una molt bona experiència poden observar als nens, veient com aprenen sense donar-se compte, rient i molt entusiasmats pregunten, comenten i participen en tot-
També me fixat que són grans imitadors i molt bon observadors fixant els seus ulls en les grans peixeres observant amb molta atenció fixant-se fins al mínim detall.



No hay comentarios:

Publicar un comentario